top of page
Docent geeft instructie aan leerlingtechiek - Stotwente

STERK

TECHNIEK-

ONDERWIJS

TWENTE

STERK TECHNIEKONDERWIJS

STEVIGE IMPULS VOOR TWENTSE VMBO'S

Door supersnelle ontwikkelingen in de techniek groeit de vraag naar technisch geschoolden in Twente. Gesteund door het landelijke subsidieprogramma Sterk Techniekonderwijs speelt het Twents technisch vmbo-onderwijs doelgericht in op deze grote uitdaging.

Vmbo-scholen slaan handen ineen

19 Twentse vmbo-scholen werken intensief samen binnen het landelijk subsidieprogramma Sterk Techniekonderwijs (2020 – 2023). Zo ontstond Sterk Techniekonderwijs Twente. Ook het basis- en speciaal onderwijs haken aan evenals opleidingspartners en ROC van Twente. Samen bouwen we hiermee voort op al bestaande regionale samenwerkingen en netwerken. Vanuit een centraal activiteitenplan pakken wij een aantal thema’s regionaal op. Terwijl tegelijkertijd de vijf subregio’s hun eigen accenten kunnen zetten. Deze vijf subregio’s binnen de Regio Twente zijn: Hengelo, Oldenzaal, Enschede, Rijssen/Holten en Almelo ofwel… hoera!

LAATSTE NIEUWS

De combinatie Technolab en Maakboek biedt alle ruimte voor de interesse van elke leerling

Sinds het najaar van 2023 gebruiken CSG Reggesteyn en De Waerdenborch het Maakboek, door Steamlabs ontwikkeld in opdracht van deze twee scholen voor voortgezet onderwijs. Maakboek is ontworpen om leerlingen van groep 7 en 8 van de basisscholen te enthousiasmeren voor techniek en technologie. De Waerdenborch deelde exemplaren uit aan alle leerlingen van groep 7 en 8 van de Holtense basisscholen die op bezoek komen in het Technolab van De Waerdenborch. Nu, een behoorlijk aantal maanden later, halen we het net op: hoe werkt het Maakboek in de praktijk? Koen Vehof is de beheerder van het Technolab in Holten: “De combinatie Technolab en Maakboek biedt alle ruimte voor de interesse van elke leerling.”

Keuzevak Autoschade en Spuiten koerst op uitrol in heel Twente

Aan schadeherstel is enorm veel behoefte. Daar zijn zeer bevlogen en gespecialiseerde technici met een lang leertraject voor nodig. Daar moeten we wat mee, dacht het Canisius in Tubbergen. Dus gingen ze aan de slag met het Keuzevak ‘Autoschade en Spuiten’, samen met twee schadeherstelbedrijven, ROC van Twente en brancheorganisatie OOC.

Keuzevak Bouw en Woonrijp Maken slaagt door goede samenwerking

Bouw- en Woonrijp Maken is een gloednieuw keuzevak van het Canisius in Tubbergen. Centraal staat de samenwerking met het opleidingsbedrijf InfraVak in Holten en de bedrijven Kruse Groep uit Geesteren, Aannemersbedrijf Gerwers uit Tilligte en Gebr. Poppink uit Reutum. Maar liefst drie bedrijven werken voor dit keuzevak collegiaal samen. InfraVak is dé vakopleider, samen met het ROC van Twentein de grond-, weg en waterbouwsector (GWW). Marleen Peddemors is vanuit het Canisius de drijvende kracht achter dit keuzevak: “De drie bedrijven, InfraVak, ROC van Twente en het Canisius hebben er heel bewust voor gekozen om het mooie infravak sámen uit te dragen.”

Derde klas leerling PIE Koen doet examen na afronding vier profielmodules

Koen is derde klas mentor leerling van Uilko Spijker, docent PIE op De Waerdenborch. Koen is getalenteerd én super gemotiveerd en wil beslist door in de techniek. Onlangs deed deze 15-jarige derdeklasser eindexamen voor PIE! Koen besloot al vroeg in leerjaar 3 om maar liefst vier profielmodules af te ronden, twee meer dan de andere leerlingen. STO Twente ging ter plekke kijken hoe dit Holtense techniek succes precies in elkaar steekt. Ontdek hoe een goede begeleiding vanuit school, inzet, motivatie én een enthousiaste vader het verschil maken.

Vertrouwensbox legt lijntje tussen De Haarschool en De Waerdenborch

Ook De Waerdenborch in Holten werkt hard aan het realiseren van een doorlopende leerlijn PO-VO. Een mooi voorbeeld? Leerlingen BWI uit leerjaar 3 timmerden op verzoek van basisschool de Haarschool een prachtige houten brievenbus, of beter gezegd: een vertrouwensbox. Een ruim bemeten box mét gleuf en sleutel. Bedoeld voor het veilig ontvangen en bewaren van waardevolle zaken. Drie leerlingen van de Haarschool uit Holten kwamen vervolgens langs om ‘m mooi te beschilderen naar eigen fantasie. Hoe concreet wil je de doorlopende leerlijn po-vo hebben?

House of Skills innovatieve locatie voor STO Café

Opnieuw zit er (bijna) een bijzonder actief schoolseizoen voor STO Twente op. Op 21 juni werd dit leerzaam én sfeervol afgerond met een STO Café. De gastheren? House of Skills van de coöperatie PraktijkCentrum ProcesTechnologie Oost-Nederland (PCPT) aan de Kolthofsingel in Almelo. Eén ding werd duidelijk: er is volop werk voor mbo’ers in de Twentse procestechnologie, het is super schoon werk met inzet van uiterst innovatieve technologie, zowel tastbaar als digitaal.


Technolab Rijssen boekt succes met brede aanpak

In alle subregio’s van STO Twente zijn Technolabs actief. We namen speciaal een kijkje in het Technolab van CSG Reggesteyn. Wat is hun aanpak? De instructeurs René Nijkamp en Danny Rouwenhorst vertellen er enthousiast over: “De kunst is je doelgroep voor je Technolab zo breed en gevarieerd mogelijk te maken.”

Profiel Mobiliteit en Transport Enschede goed onderweg

Mobiliteit & Transport, een actief profiel binnen het Enschedese Bonhoeffer College, groeit! Afgelopen schooljaar heeft M&T, in samenwerking met STO Twente, een kernnetwerk op weten te bouwen met mooie bedrijven op het gebied van mobiliteit en transport. Maar er is meer, ook op het gebied van keuzevakken. Erik Kroese is Praktijk instructeur (C) Mobiliteit en Transport. Zijn collega Michel Nolsen is docent in opleiding. Hun conclusie? “Alles draait om maatwerk in de driehoek leerling-school-bedrijf.”

Jong technisch talent moet je meenemen in het hele verhaal

Jan Mulder is Teamleider Bouwplaatsmedewerkers bij Koopmans Bouwgroep. Een tekort aan bouwvakkers merkt hij direct op de steigers. Daarom maakt hij met plezier tijd vrij voor STO Twente. Zoals onlangs voor de brainstorm voor 2025 t/m 2028 tijdens de partnerbijeenkomst van STO Twente. Jan Mulder: “Op de korte termijn hebben we, denk ik, de gewenste resultaten al behaald. Nu moeten visie en actie ontwikkelen voor de lange termijn. Dat moeten we bereiken in de periode 2025 t/m 2028.”

bottom of page