top of page

“Het Technolab helpt onze basisschool W&T-doelen concretiseren”

Het is druk in het Technolab van het Twents Carmel College (TCC) aan de Postkampstraat in Oldenzaal. Geen wonder: de allerlaatste technologieën staan hier voor leerlingen klaar in spannende workshops. Van drones tot en met VR-brillen. Begeleid door enthousiaste docenten onder leiding van Sander Dommerholt, coördinator Technolab, en mogelijk gemaakt door STO Twente. Naast de leerlingen van het TCC zelf, komen er ook steeds meer groepen 8 van basisscholen uit Oldenzaal en omgeving op bezoek in het Technolab. Dit past perfect in de doorlopende leerlijn die STO Twente graag helpt bouwen.

Technolab: ontdekken door te doen! 

Het Technolab van het TCC is dé plek waar leerlingen kunnen proeven van de mogelijkheden in de techniek. Je eigen ontwerpen printen op een 3D-printer, een droomhuis ontwerpen met een VR-bril, een drone programmeren, lasersnijden, de DOBOT-robotarm en Lego Spike Prime: het kan er allemaal, zowel voor de leerlingen van het TCC als van basisscholen. De technologische mogelijkheden zijn verdeeld over zes workshops inclusief heldere instructie.


Bezoek van Basisschool De Meander

Bijvoorbeeld op dinsdag 1 juni was Basisschool De Meander uit Ootmarsum op bezoek met groep 8 voor allerlei spannende workshops. Kyra Nijhuis is leerkracht van groep 8: “Marijke Egbers kwam uitleg geven over het Technolab en we werden direct enthousiast. Het Technolab paste in haar grotere verhaal dat gaat over het voor kinderen aantrekkelijker maken van techniekonderwijs. Daarna konden we ons heel eenvoudig online inschrijven voor het Technolab. We hebben de filmpjes over de workshops in het Technolab bekeken op de website. Vervolgens konden de leerlingen een aantal voorkeuren aangeven en heb ik de uiteindelijke selectie voor hen gemaakt.” Zowel Marijke Egbers als Christel Mollink zijn docenten uit het PO die gedetacheerd zijn naar het TCC en naast de docenten en instructeurs van het TCC werken in het technolab.


Actief met W&T  

De Meander is actief met W&T, geeft Kyra aan: “Om de zoveel tijd krijgen de leerlingen les in coderen en programmeren door onze ict’ers. Dronevliegen komt daarbij aan bod. We werken ook met Minecraft. We besteden aandacht aan techniek vanaf de kleuters tot en met groep 8. Wetenschap & Technologie is daadwerkelijk ingebed in ons curriculum. Zelf ben ik opgegroeid met meerdere technische broers, dus kreeg ik techniek met de paplepel ingegoten. Nu heb ik bijvoorbeeld thuis een 3D-pen om zelf uit te proberen. Maar dat geldt uiteraard niet voor alle leerkrachten in het basisonderwijs. Daarom is ook voor hen het Technolab zo nuttig.” Een leuke uitspraak van een leerling van Basisschool De Meander uit Ootmarsum tijdens de workshops in het Technolab: “Ik word agent en ga met drones boeven vangen!”


Goede ervaring met Technolab  

Thies Welhuis is leerkracht van groep 8 van de Leemstee uit Oldenzaal: “Al meerderde keren hebben we het Technolab op het TCC bezocht met onze leerlingen. Daarmee helpen we een belangrijk doel realiseren; het helpen enthousiasmeren van leerlingen voor techniek. Wat ik zelf mooi vind, is dat we met behulp van het Technolab steeds meer aandacht geven aan het belang van technische beroepsopleidingen. Die medewerkers hebben we steeds meer nodig en het Technolab is een fantastische plek om leerlingen daar enthousiast voor te maken. Mijn ervaringen in het Technolab zijn heel goed, met een brede keuze uit technologie en workshops. Van drones, VR-brillen tot en met een robotarm. Ik had bijvoorbeeld een leerling die al veel wist van VR en die motiveerde ik om juist voor een andere workshop te kiezen, namelijk voor de robotarm en daar kwam die leerling heel enthousiast van terug. Fijn om te zien dat je daar, in samenwerking met het Technolab, als leerkracht ook in kan coachen en begeleiden.”


Technolab helpt W&T-doelen concretiseren 

Tom Koers is leerkracht van groep 7a op de Meander uit Ootmarsum: “We zijn één keer naar het Technolab geweest op het TCC. Perfect geregeld en begeleid. Een mooie ruimte met duidelijke materialen en heldere uitleg voor de leerlingen. De kinderen konden zelfstandig aan de slag met het maken en testen van een boot, die boten challenge is één van de mogelijkheden in het Technolab. In het po liggen officiële doelen om leerlingen te enthousiasmeren voor techniek. We hebben bijvoorbeeld de opdracht W&T te integreren in ons curriculum. Die techniekleerdoelen helpt het Technolab ons realiseren. Vooral groep 8 kan kiezen uit meerdere workshops. Al met al betekent het Technolab voor onze leerdoelen een mooie stimulans.”


Dronefilmpje toont álle techniekkansen op het TCC 

Bjorn Klein Gunnewiek is instructeur in het Technolab van TCC: “We willen de leerlingen uit het basisonderwijs niet alleen kennis laten maken met het Technolab, maar ook met de andere techniekmogelijkheden die het TCC biedt. Natuurlijk kunnen we niet voortdurend de technieklessen onderbreken door met deze leerlingen door de school te lopen. Daarom heb ik met een drone een filmpje gemaakt waarbij deze drone onder andere door de lokalen voor PIE en BWI vliegt. Voorzien van een goede en heldere voice over. Dit filmpje laten we alle leerlingen uit het basisonderwijs zien nadat ze hun workshops hebben gevolgd. Zo krijgen zij een nog breder beeld van wat er met techniek allemaal mogelijk is.”


Technolab: ideaal binnen het kader van Wetenschap & Technologie  

Christel Mollink is docent in het Technolab van het TCC: “Basisscholen moeten aan de slag met Wetenschap & Technologie. Het Technolab helpt daar een praktisch en uitnodigend gezicht aan te geven. Maar basisscholen kunnen zelf ook al van alles zelf doen zonder al te veel investeringen. Neem 3D-pennen. Die zijn betaalbaar, je leerlingen gaan ermee aan de slag en in ons Technolab kun je vervolgens de verdieping in met onze 3D-printer. We merken dat als teams van basisscholen hier komen zij hun eventuele koudwatervrees voor technologie verliezen. Vooral als we vertellen dat je eigenlijk met heel gemakkelijke middelen al veel kunt doen met technologie. Neem de app iMotion. Normaal doe je een stelopdracht in een schrift of op de computer. Met deze app doe je dat eenvoudig met een filmpje waarmee je het verhaal vertelt. Die voorbeelden spreken aan, merken we.” Bjorn: “Daarom is het belangrijk dat we naast de leerlingen, ook de docententeams van de basisscholen uitnodigen. Zo ervaren zij zelf wat het is en valt het gevoel weg van ‘onbekend maak onbemind’. Je ziet bij hen het kwartje vallen en zo worden zij ook ambassadeurs voor nieuwe technologie voor hun basisschoolleerlingen.”


Opvallende uitspraken 

Donderdag 3 februari heeft groep 8b van basisschool Drie-eenheid een bezoek gebracht aan het Technolab van het TCC. De leerlingen hebben een kort verslag gemaakt van de workshops die zij deze ochtend hebben gevolgd.


Lego Spike Prime

Geschreven door: Ize

“Eerst moest je een filmpje kijken van wat je gaat doen. Daarna moesten we een auto maken van lego en daar een motortje in stoppen en aansluiten. Toen moesten we op een weg die van Losser door Oldenzaal en dan naar Denekamp afleggen. Je moest dan over een rode lijn met allemaal bochten en rechte stukken en dan uiteindelijk naar Denekamp. Je kon daar komen om op een computerprogramma het autootje te programmeren. Dat was echt superleuk om te doen, want je kon allemaal effecten toevoegen. Je kon zelf de afstand bepalen bijvoorbeeld hoe lang het autootje rechtdoor ging. Dus je moest dan allemaal dingen uitproberen. Het is ons uiteindelijk gelukt om de hele baan af te leggen. Het was superleuk om te doen.”


Drone vliegen

Geschreven door: Liselotte

“Het was echt een leuk om te doen! We mochten een eigen drone besturen. Eerst gingen we oefenen met verschillende snelheden. Na de pauze deden wij een wedstrijd. Hier moesten we een parcours afleggen die door de leerkracht werd gemaakt. Uiteindelijk kregen de kinderen die in de top 3 waren geëindigd een prijs. Het was echt heel erg leuk om te doen.”


Do-Bot

Geschreven door: Charlotte

“Met de Do-Bot mochten we de robot allerlei bewegingen laten doen. We hebben geleerd hoe een robot onze naam kan schrijven en ook mochten we de robotarm gebruiken om blokjes van de ene naar de andere kant te slepen. Dit was echt heel cool om te doen.”


Lasersnijden

Geschreven door: Lara

“Wij gingen lasersnijden. We moesten eerst een ontwerp tekenen, daarna moest het gegraveerd worden op een houten plankje. Daarna gingen we het plankje inkleuren. Als laatste moest er een puzzel van worden gemaakt. Het was heel leuk en leerzaam. Het was vooral leerzaam om met apparaten te werken.”


VR-Bril

Geschreven door: Siem

“We hebben veel leuke en interessante dingen gedaan. We hebben met VR brillen gewerkt. Er stond een mooi filmpje klaar en alles was duidelijk. Het was goed georganiseerd en de begeleiding hielp goed. Je kon leuke dingen doen met de VR brillen.”


3D-pen

Geschreven door: Maeve

“Wij vonden dit heel leuk om te doen. De pennen waren fijn om mee te werken, maar de printers mochten we niet gebruiken. Dat was wel jammer maar we hebben allemaal alsnog een leuke dag gehad. De ruimte waar we in werkten was heel mooi en de stoelen zaten lekker. Alleen het plastic stonk nogal, maar uiteindelijk wenden we daar ook wel aan. Op het begin was het wat verwarrend om de pennen aan te zetten, maar we kwamen er uiteindelijk wel uit.”


“Ik word later agent en ga met drones boeven vangen!”


“Als je samen met je klasgenoten een workshop doet, leer je ook van elkaar”


“Later wil ik niet op een kantoor werken, maar wil ik in de techniek verder!”


Ook op bezoek komen in het Technolab met uw basisschool?  

U bent van harte welkom! Helaas zit het Technolab van het TCC al tot de zomervakantie volgeboekt. Maar geen nood: in het schooljaar 2022-2023 is er weer alle gelegenheid. Reserveren voor de workshops in het Technolab doet u heel handig digitaal via deze link: https://technolabtcc.accommodatiehuur.nl/. Bjorn: “Na de eerste workshopronde vragen we de leerkrachten en vooral de kinderen altijd om tips om de workshops voor de volgende ronde nog verder te verbeteren.”

bottom of page