top of page

De combinatie Technolab en Maakboek biedt alle ruimte voor de interesse van elke leerling

Sinds het najaar van 2023 gebruiken CSG Reggesteyn en De Waerdenborch het Maakboek, door Steamlabs ontwikkeld in opdracht van deze twee scholen voor voortgezet onderwijs. Maakboek is ontworpen om leerlingen van groep 7 en 8 van de basisscholen te enthousiasmeren voor techniek en technologie. De Waerdenborch deelde exemplaren uit aan alle leerlingen van groep 7 en 8 van de Holtense basisscholen die op bezoek komen in het Technolab van De Waerdenborch. Nu, een behoorlijk aantal maanden later, halen we het net op: hoe werkt het Maakboek in de praktijk? Koen Vehof is de beheerder van het Technolab in Holten: “De combinatie Technolab en Maakboek biedt alle ruimte voor de interesse van elke leerling.”

Hoe werkt het Maakboek? 

Koen: “Maakboek telt drie thema’s, met per thema praktische doe-opdrachten met uitleg. De drie thema’s zijn: Digitale vaardigheden, Natuurkundige verschijnselen en Techniek & Technologie. Ook heeft het Maakboek een stickervel. Is een opdracht door een leerling uitgevoerd? Dan kan de leerkracht dit voor de leerling markeren met een sticker op de voortgangskaart. Hiermee bouwt de leerling dus een portfolio op en zie je in één oogopslag wat de leerling allemaal heeft gedaan op het vlak van wetenschap en techniek. Ieder Maakboek is dus persoonlijk. En heel veel proefjes kun je ook prima thuis doen.” Ook een voordeel: moeten de leerlingen voor een proefje ergens inloggen? Dan wijst het Maakboek direct de weg naar gratis accounts voor allerlei ondersteunende programma’s.


Kunnen de leerlingen het Maakboek houden? “Zeker! Dat is het hele idee. Het leuke is: het boek wordt steeds dikker en dikker. Stel, ze maken zelf bioplastic? Dan plakken ze het resultaat daadwerkelijk in het boek. Dit persoonlijke portfolio kunnen ze altijd bij zich houden en meenemen als ze naar het voortgezet onderwijs gaan.” Tot slot zit er bij het Maakboek ook een programmeerliniaal.


Hoe verhouden de opdrachten in Maakboek zich tot het Technolab? 

Koen: “De basisscholen kunnen de opdrachten doen waar en wanneer ze maar willen. Voor de meeste opdrachten zijn huis-tuin-en-keuken spulletjes voldoende. Tegelijkertijd biedt ons Technolab materialen om in een soort workshop-vorm met het Maakboek aan de slag te gaan. Als een basisschool hiervoor langskomt, leg ik daarvoor de materialen klaar en kunnen de leerlingen en hun leerkracht zelf besluiten welke opdrachten ze daarmee willen doen.”


Hebben de basisscholen veel ondersteuning nodig bij het gebruik van het Maakboek? 

Koen: “Je moet de basisscholen hierin wel een beetje op weg helpen. Het idee van het Maakboek is dat de leerlingen er zelfstandig mee leren werken. Als we voor hen materialen klaarleggen in het Technolab in relatie tot het Maakboek, dan zien we dat dit stimulerend werkt. De leerlingen zoeken hierin zelf hun weg op basis van hun interesse. Ook helpt het als de leerlingen, als ze met het Maakboek aan de slag gaan, al vaker in het Technolab zijn geweest. Ze hebben dan geleerd vrij te mogen kiezen waarmee ze aan de slag willen gaan.”


Wat heeft jullie Technolab geleerd van het Maakboek? 

Koen: “Weten leerlingen eenmaal hoe het werkt? Dan vinden ze het enorm leuk om er zelf mee aan de slag te gaan. Wel hebben we geleerd dat je steeds nieuwe en korte opdrachten uit het Maakboek moet voorbereiden en daarvoor de materialen en technologie klaar hebt liggen. Het is heel leuk om te zien dat ze vervolgens hun eigen interesses volgen. De ene leerling is liever actief met de handen bezig en de ander vergroot graag zijn of haar digitale vaardigheden. De combinatie Technolab en Maakboek biedt daarvoor alle ruimte.”


Heb je een tip voor andere basisscholen van STO Twente die ook met Maakboek willen starten? 

Koen: “Het is voor het succes van Maakboek heel belangrijk dát je al goede contacten onderhoudt met de basisscholen in je verzorgingsgebied. Wat ons in Holten hielp, is dat er al goede afspraken lagen om W&T-onderwijs vorm te geven via Zwaluwstaarten, nu genaamd Wereldverwondering, voor groep 7 en 8 in het Technolab. Alle aangesloten basisscholen zijn allemaal op hetzelfde moment bezig met dezelfde thema’s, het hele jaar door. Synchroon daaraan bieden wij in het Technolab passende workshops aan. Als je niet samen die start hebt met het basisonderwijs, met alle neuzen in dezelfde richting, dan moet je meer moeite doen om de basisscholen binnen te krijgen in je Technolab.”

bottom of page