Electromach laat leerlingen veelzijdig kennismaken met techniek
Het bedrijf Electromach in Hengelo investeert graag in jong technisch talent. In een gloednieuwe samenwerking met C.T. Stork College ontvangen zij vmbo-leerlingen die daadwerkelijk aan de slag gaan met het samenstellen van een besturingskast én het volledig produceren van een metalen dobbelsteen. De eerste lichting bestond uit 14 leerlingen en de inmiddels tweede groep leerlingen telde 12 deelnemers. De eerste ervaringen zijn positief en leverden zelfs al stagiaires op!
Electromach: explosieveilige oplossingen Electromach, onderdeel van de R. STAHL Technology Group, is marktleider en een internationaal toonaangevende producent en leverancier van explosieveilige materialen, besturingssystemen en custom-made oplossingen. De producten worden toegepast in omgevingen waar gas- en/of stofontploffingsgevaar dreigt. Meer specifiek betreft het toepassingen in de olie-, gas- en (petro)chemie en offshore industrie waaronder raffinaderijen en olieplatforms. Electromach levert wereldwijd met een focus op olieproducerende landen in het Midden- en Verre Oosten, Amerika en Brazilië, en aan belangrijke toeleveranciers voor de olieproductie.
Kennismaken met alle deelhandelingen
Jan Dekker is process engineer en stagebegeleider bij Electromach: “De leerlingen komen meerdere keren op woensdagmiddag op bezoek, zowel voor een bedrijfsintroductie als het maken van twee werkstukken. De insteek is dat zij bij beide werkstukken met zoveel mogelijk soorten bewerkingen in aanraking komen. Bij het maken van de metalen dobbelsteen op een voetstukje gaan ze onder begeleiding zelf aan de slag met lasersnijden, zetten op onze kantbank, lassen en schuren. Bij het maken van de besturingskast doen ze ervaring op met assembleren vanaf een tekening en het correct aansluiten van elektrische bedrading.” Niet alleen maken ze een besturingskastje en een metalen dobbelsteen; ook kijken ze mee in de productie waar Electromach naamplaten graveert en bij een CNC-machine voor de bewerking van kasten voor systemen. Jan Dekker begeleidt doorgaans stagiairs op mbo-niveau. Hoe is het om nu ook vmbo-leerlingen over de vloer te krijgen? “Ze zijn jong en het is belangrijk om een beetje te vertrekken vanuit hun belevingswereld. Electromach investeert heel graag tijd en aandacht in deze belangrijke doelgroep.”
Enthousiaste en vakkundige begeleiding
Voor het maken van de dobbelsteen werden de leerlingen enthousiast en vakkundig begeleid door Arjan Slotman. Hij bedient in het dagelijks leven vooral de kantbank en lasersnijder bij Electromach. Arjan: “Het is ontzettend leuk om de jeugd te mogen interesseren voor techniek. Wel zie je per leerling verschillen in welke techniekrichting zij door willen, van metaal tot elektrotechniek. Maar dat is alleen maar mooi omdat zij bij Electromach in korte tijd met alle facetten van techniek kennis kunnen maken. We hopen dat zij daardoor een gerichtere keuze maken na hun vmbo.”
Eerste stages al geregeld!
Usman Azhar is docent PIE op C.T. Stork College: “We hebben vanuit C.T. Stork College al lopende samenwerkingen met opleidingsorganisaties als Techniekhuis Twente en SMEOT, en nu ook met een lokaal techniekbedrijf als Electromach. We hebben inmiddels de tweede lichting leerlingen bij Electromach aan de slag en we hebben kort geëvalueerd. We mogen zeggen dat het een succes is. Uit de eerste groep hebben vier leerlingen er inmiddels bewust voor gekozen om bij Electromach stage te lopen. Ze hebben de medewerkers ontmoet, gezien hoe het gaat en voelen zich daardoor vertrouwd om een stage te doen bij Electromach. Hoe mooi wil je het hebben! Een win-win situatie voor zowel Electromach als C.T. Stork College.” Wat ook prettig is voor de fietsende leerlingen, is dat Electromach dicht bij het C.T. Stork College gelegen is.
Aan de slag in realistische setting
De werkzaamheden die de leerlingen bij Electromach uitvoeren voor hun werkstuk zijn exact zoals de vaste medewerkers van Electromach die ook moeten hanteren, zoals bij het bedraden van de besturingskast. Usman: “Ook krijgen ze voor dit werkstuk alle bijbehorende documentatie zoals een reguliere medewerker die ook ontvangt. Onze leerlingen gaan dus aan de slag in een realistische setting. Hun werkzaamheden hier vallen vooral onder de modules utiliteitstechniek van PIE en kunnen we daardoor inhoudelijk mooi afvinken.” Een gloednieuwe innovatie van Electromach is het zelf samenstellen van aircosystemen vanuit het perspectief van explosieveiligheid. Usman: “Stel dat een leerling van ons kiest voor klimaattechniek dan zou deze in principe ook bij Electromach een stage kunnen lopen.” Ook voor Usman is er een voordeel: “Mijn collega Arnold Prinsen of ikzelf gaat mee met de leerlingen. We krijgen updates mee over hoe het er in het technisch bedrijfsleven aan toe gaat en met welke technieken, innovaties en ontwikkelingen zij bezig zijn. Die kunnen wij op onze beurt weer meenemen naar het onderwijsveld. We zijn heel positief en enthousiast over de samenwerking. De sfeer is goed en open.”
Alles voorhanden onder één dak
Pascal van Oosten is HR Manager bij Electromach: “Personeelsbestanden vergrijzen, en we investeren graag in de jeugd. In het verleden hebben we bijvoorbeeld veel gedaan met BOL- en BBL-leerlingen. Maar we merken toch dat het ook zinvol is om de fase daarvoor te betrekken bij je bedrijf, dus de vmbo-leerlingen. Het mooie is dat Electromach deze jonge leerlingen onder één dak kennis kan laten maken met alle disciplines, van electrotechniek, installatietechniek en software tot en met verspanen, lassen, kanten en besturingstechniek. Daarom onze focus op de PIE-leerlingen van C.T. Stork College omdat zij heel breed opgeleid worden. Om hen te enthousiasmeren voor een gerichte vervolgstudie verwelkomen wij hen hier met open armen. En het wérkt! Want uit de eerste groep van C.T. Stork College Hengelo hebben we al vier stagiaires gekregen! Inmiddels zijn we ook met het Alma College in Almelo in gesprek over een soortgelijke samenwerking.”