Ik vind het geweldig om de jeugd te motiveren voor een goedbetaalde lascarrière
De STO regio Enschede is blij met Gertjan Bleek als gastdocent lassen. Hij is met pensioen, maar werkt als lasinstructeur 100% gemotiveerd één dag per week op het Bonhoeffer en Stedelijk Alpha. Graag stelt Gertjan zich voor: ”Ik wil graag dat er meer lassers in Nederland worden opgeleid. De overheid heeft daar lang geen aandacht aan besteed, maar nu zie je daarin weer een positieve beweging, ook met STO Twente. Dankzij dit programma kan ik hieraan een bijdrage leveren.”
Veelzijdige CV met lassen
De inmiddels 67-jarige Gertjan Bleek heeft een ongekend groot en uitgebreid cv in de laswereld. Zo was hij onder andere lasinspecteur bij Shell Pernis en was hij betrokken bij de pijpleidingen van de Nederlandse Gasunie. Alle fabrieken in de Europoort kent hij op zijn duimpje. Ook geeft hij al heel lang les aan TSH vakopleidingen in Emmen: “Hier komen ervaren lassers die graag nog een andere lasdiscipline willen aanleren.” Gertjan is eigenlijk met pensioen, maar houdt te veel van zijn vak om stil te zitten: “Ik word bijvoorbeeld nog regelmatig gevraagd als lasinspecteur bij onderhoudstops bij alle grote raffinaderijen in de Botlek. Dat werk is niet continu, dus goed te combineren met mijn pensioen.” Een collega van Gertjan uit Ootmarsum werd gevraagd om op het Bonhoeffer en Stedelijk Alpha techniekles te geven als lasinstructeur.: “Hij tipte mij, want hij vond dat ook wel iets voor mij. Ik legde het contact en zo is dat balletje gaan rollen.” Gertjan is weliswaar met pensioen, maar vind het prachtig om de jeugd één dag in de week in het vmbo de beginselen van het lassen bij te brengen: “Op elk van deze scholen geef ik op één dag vier uur lasles.”
Laagdrempelige introductie tot lassen
Wat motiveerde Gertjan om gastdocent te worden op het Enschedese vmbo? “Dit is geweldig om te doen. De leerlingen komen heel stoer binnen als 16-jarigen. Via onze drie lasboxen probeer ik hen wegwijs te maken met de beginselen van het lassen. Prik je door de stoere houding heen, dan merk je toch wel dat ze zenuwachtig zijn. Lassen is ook echt wel een ding, met felblauw licht en gloeiend hete spetters. Eerst zeggen ze: ‘dit is niks voor mij!’ Dan is het aan mij om deze jonge leerlingen er toch een beetje vertrouwd mee te maken. De leerlingen op hun gemak stellen is een belangrijk deel van mijn werk. Ik leg uit wat lassen is, wat je er allemaal mee kunt. Ook open ik hen de ogen door uit te leggen dat lassen meer is dan een mooi tuinhekje lassen. Ik vertel ze over wat er in de Botlek gebeurt met hooggekwalificeerd laswerk. Uiteraard motiveer ik hen ook met de waarheid dat zij er later een hele goede boterham mee kunnen verdienen, vooral in de industrie. Want vaak denken ze dat ze alleen met een laptop en mobiel een mooi salaris krijgen. Dus naast hen motiveren voor het vak van lasser zelf, wil ik de leerlingen ook prikkelen voor de mooie toekomst die voor hen ligt.”
Goede samenwerking met docenten
Gertjan werk als gastdocent nauw en collegiaal samen met de reguliere docenten PIE van het Bonhoeffer en Stedelijk Alpha: “Zij sturen mij aan, want ik ben uiteraard meer instructeur dan docent. Ze zitten ook bij de les als deze start om mij en de leerlingen op weg te helpen.” Door zijn veelzijdige werkervaring is Gertjan 100% bij met de laatste stand van zaken als het aankomt op professioneel lassen. Wat betekent dat voor de leerlingen? Gertjan: “Lasapparatuur veroudert niet snel. Bonhoeffer en Stedelijk Alpha werken met lasmachines van zo’n 25 jaar oud, maar dat is eigenlijk niet zo relevant. Natuurlijk, software moderniseert, maar de manier van lassen blijft gelijk. Wel hebben we inmiddels overleg gehad om eventueel toch te vernieuwen met onze lasmachines. Maar al met al is de apparatuur op school best wel up-to-date, ook met lasersnijders.”
Band opbouwen met leerlingen
Eén dag in de week instructie geven is iets te weinig om snel een band met de leerlingen op te bouwen, geeft Gertjan aan: “Maar nu, na een jaar, kennen ze mij al aardig. Daar komt bij: ik vind het ook heel leuk om met jonge mensen om te gaan. Ik heb een warm kloppend hart voor de jeugd.” Wel constateert Gertjan dat zijn werk veel flexibiliteit vergt: “Maar door mijn jarenlange laswerk kwam ik ook in contact met allerlei mensen en instanties. Die flexibiliteit neem ik mee naar de school zodat ook de leerlingen met bijvoorbeeld een allochtone achtergrond de aandacht krijgen die zij verdienen. Meer dan gemiddeld krijgen zij van hun ouders mee dat werken in de techniek met een overal aan vies is en geen status heeft. Aan ons de taak om ook deze waardevolle groep voor een mooie toekomst in de techniek te motiveren.”