top of page

Samenwerken met een echt bedrijf in een echt project

De afdeling PIE van C.T. Stork College en BST Servicegroep, beide uit Hengelo, zijn een samenwerking gestart. Voor beide partijen is dit nieuw. De leerlingen bouwen onder begeleiding van zowel PIE docent Arnold Prinsen als Tim Weijenborg, stagiair bij BST Servicegroep, aan een stoere kratracer. Alles in deze samenwerking is erop gericht de leerlingen met alle facetten van techniek kennis te laten maken door projectmatig samen te werken. De leerlingen stuiten ongetwijfeld in elke fase van dit project op hobbels en uitdagingen. Arnold Prinsen: “Het is dan mijn taak de leerlingen aan te sturen in het met elkaar én met BST Servicegroep vinden van oplossingen.”

Realistisch eindproduct  

Tom Blaauwgeers, projectleider Sterk Techniekonderwijs subregio Hengelo: “De leerlingen leren samenwerken om een realistisch eindproduct te maken voor een bedrijf. In dit geval een kratracer. Onder de vlag van STO Twente is een samenwerking in deze vorm met een technisch bedrijf compleet nieuw voor ons.” BST Servicegroep levert in het dagelijks leven vooral onderhoud aan industriële machines en meldde zich bij C.T Stork College om een concrete bijdrage te leveren aan meer instroom in de techniek. Tom: “Zij namen meteen een goed idee mee: samen met onze leerlingen een kratracer bouwen.” Eerst wordt een pilot gedraaid dit schooljaar. Daarna volgt de beoordeling om het op te nemen in het curriculum.


Van deelopdracht naar totaalopdracht 

Arnold: “De leerlingen werken, samen met een écht bedrijf, aan een eveneens echt en fysiek project. Met alles erop en eraan: een projectdoelstelling, planning, oplevering bij BST Servicegroep en natuurlijk ook een evaluatie van alle plus- én verbeterpunten. Neem het leren plannen: wie doet wat? Wanneer begin je er aan en wanneer is het af? De leerlingen leren elkaar daarin vertrouwen. En zoals dat gaat bij echte projecten gaven we dit project ook een kick off mee. Kortom, allemaal ervaringen die bijdragen aan de skills die zij straks nodig hebben in het werkveld. Op school voeren ze doorgaans deelopdrachten uit, zonder altijd het totaalplaatje voor ogen te hebben. Nu doorlopen ze gezamenlijk zo realistisch mogelijk alle facetten van dit project en werken ze naar een tastbaar einddoel toe. We merkten direct dat die aanpak de leerlingen enorm aanspreekt.” De pilotgroep bestaat uit zeven leerlingen uit het derde leerjaar: vier leerlingen BBL en drie leerlingen KBL, inclusief twee fanatieke meiden. Per week werken ze er op school ongeveer zes uur aan. Arnold: “Uiteraard hebben we de deelnemende leerlingen gekozen op grond van hun motivatie en interesse.” Het leuke is dat dit team het project ook al heeft gepresenteerd tijdens het recente Open Huis van C.T. Stork College.


Alle bewerkingen komen langs 

Zo’n beetje alle bewerkingen uit PIE komen in dit project aan de orde. Arnold: “Van bankwerken en lassen tot en met draadsnijden.” Is de kratracer straks af? En hebben de leerlingen nog zin om er verlichting op te monteren? Dan krijgen zij daar, in overleg, de ruimte voor. Zoals zelf naar de sloop gaan en daar koplampen regelen. Arnold: “Daarmee nemen ze in één moeite door een stukje elektrotechniek mee in dit project.” Ook moeten de leerlingen frezen. Arnold: “Dit komt bijna niet voor in PIE, maar ik begeleid hen hier graag in. We hebben op C.T. Stork College een freesbank, maar misschien kloppen we aan bij projectpartner BST Servicegroep of SMEOT om de leerlingen een middagje freeservaring op te laten doen op hun CNC machines.” Voor de kratracer komt het Technolab van C.T. Stork College goed van pas. Arnold: “Daar hebben we een lasersnijder. De leerlingen maken een tekening in SolidWorks en daarmee snijdt de laserprinter het vervolgens automatisch uit.”


Een totaaltekening leren lezen 

Ook leren de leerlingen tekeninglezen. Arnold: “Voor dit project heeft BST Servicegroep voor ons een totaaltekening geleverd, dat is voor de leerlingen toch anders werken dan met losse opdrachten. Komen de leerlingen in de metaalpraktijk zaken tegen waarvan zij vinden dat die toch anders moeten worden uitgevoerd dan de tekening aangeeft? Misschien bij het frame van de constructie? Dan geef ik dat weer door aan Tim Weijenborg bij BST Servicegroep. Zij passen daar de tekening vervolgens op aan. Gestaag werken we zo samen naar het eindproduct toe: de kratracer.”


Verwachting: standaard opname in curriculum PIE 

Wat is de rol van Tom Blaauwgeers in dit project? “Ik heb zowel met een projectmatig als onderwijskundige blik gekeken naar welke doelen uit het curriculum voor PIE we met dit project afdekken. De leerlingen werken niet in onderwijskundige delen, maar in één geheel en daarmee past die aanpak ook in het curriculum van PIE. Als deze pilot slaagt, willen we deze mooie en nieuwe ontwikkeling vanaf het volgend schooljaar voortzetten met ook andere techniekbedrijven en standaard opnemen in het curriculum van PIE. Dus dan werken alle leerlingen PIE min of meer standaard met elkaar aan dit soort projectmatige opdrachten.” Wat doet deze projectmatige aanpak met het werk van Arnold als PIE docent? “Ik ben er druk mee omdat we deze manier van werken nu voor het eerst ervaren. Je moet de leerlingen gericht begeleiden en aansturen. Het is voor iedereen nieuw, maar dat maakt niet uit. Ik vind het hartstikke leuk om te doen. Zelf sta ik hier heel positief in en daarmee breng je dat gevoel ook over op de leerlingen en het hele team.”


Reactie leerlingen 

Stef en Joris verrichten metaalwerk voor het chassis, het dragende frame van de kratracer: “Wij vinden dit project heel leuk. Anders dan een normale praktijkles. Je leert samen naar een einddoel toe te werken, dat is toch wel bijzonder.”


Aandacht voor duurzaamheid 

BST Servicegroep bestelt alle benodigde onderdelen en levert deze aan zoals de wielen, het stuur en de aandrijving. Duurzaamheid speelt ook een rol in dit project. Arnold: “Het benodigde staal voor het frame hadden we op school grotendeels in ons eigen magazijn liggen. De in de kratracer toegepaste materialen en onderdelen zijn recyclebaar. We kunnen deze dus eventueel gebruiken in een volgend project. Leerzaam, want dit aspect komen de leerlingen later in het beroepenveld steeds meer tegen.” Nog ruim voor de zomervakantie wordt de kratracer kant en klaar opgeleverd. Arnold: “De leerlingen maken een variant op benzine én een kratracer met een elektromotor. Tijdens de feestelijke presentatie van het opgeleverde eindproduct laten we die twee varianten tegen elkaar racen.”


Op excursie bij BST Servicegroep 

Uiteraard, zoals dat bij een project hoort, is het van groot belang dat alle deelnemers elkaar leren kennen. Dus gingen de leerlingen in februari op excursie bij BST Servicegroep, handig op fietsafstand gelegen van C.T. Stork College. Tim ontving niet alleen de aan het project deelnemende leerlingen PIE, maar ook al hun klasgenoten. Hij gaf hen een rondleiding langs hun misschien wel toekomstige collega’s. Op zijn beurt komt Tim uiteraard ook regelmatig naar het PIE-lokaal op school voor begeleiding en het beantwoorden van vragen. Tim: “Dit project fungeert als stageopdracht voor het vierde jaar van mijn studie Werktuigbouwkunde aan Hogeschool Saxion. BST Servicegroep vroeg mij dit op te pakken. Ik zorg dat alles er compleet en op tijd is, van tekeningen tot en met selectie van materialen en componenten. Eveneens ben ik verantwoordelijk voor de calculatie, het lesplan en het daadwerkelijk realiseren door de leerlingen van het eindproduct. Ik ervaar het als heel verrijkend om met vmbo-leerlingen samen te werken.”

bottom of page