top of page

295 items gevonden

  • Samen de horloges gelijkzetten tijdens startbijeenkomst STO subregio Rijssen Holten

    Samen de horloges gelijkzetten tijdens startbijeenkomst STO subregio Rijssen Holten De STO subregio Rijssen-Holten organiseerde op 2 oktober de aftrap voor het Sterk Techniek Onderwijs schooljaar 2024-2025. Voor deze startbijeenkomst stelde Heutink in Nijverdal, leverancier van lesmateriaal, gastvrij haar auditorium ter beschikking. Doel? Terugkijken op STO Twente, kennismaken met elkaar én starten met het plannen voor de nieuwe periode 2025 t/m 2028. Maximaal aantal deelnemende vmbo-scholen De startbijeenkomst werd geopend door Marije Teunis-Top, directeur onderwijs op De Waerdenborch. Op inspirerende wijze legde zij het doel uit én benadrukte dat in de tweede STO-periode 2025 t/m 2028 ook de scholen PiusX en Jacobus Fruytier scholengemeenschap maximaal zullen aanhaken bij de STO subregio Rijssen – Holten. Dit als welkome aanvulling op de al enige jaren binnen STO zeer actieve scholen De Waerdenborch in Holten en Goor en CSG Reggesteyn in Rijssen. Kortom, nog meer gebundelde slag- en daadkracht door een maximaal aantal deelnemende vmbo-scholen. Veelzijdige uitleg Na Marije gaf Dennis Boshoeve een presentatie. Hij is unitleider projecten op Reggesteyn in Rijssen en Nijverdal. Eveneens is Dennis projectleider Sterk Techniekonderwijs. Dennis keek eerst terug op de STO-jaren 2019 t/m 2024 en gaf vervolgens een kijk op Sterk Techniekonderwijs schooljaar 2024/2025. Waarbij Dennis antwoord gaf op vragen als: Waar staan we nu en waar willen we naartoe? Werkgroepen Een goede beslissing van de STO subregio Rijssen – Holten is om voor de nieuwe planvorming voor STO een aantal gerichte werkgroepen in te stellen. Deze vier werkgroepen focussen op diverse speerpunten binnen STO Twente. Zoals oriëntatie- beeldactiviteiten PO, oriëntatie- en beeldactiviteiten VO, (door)ontwikkelen Technolabs en Buitenschools leren voor leerlingen. Dennis liet de werkgroepleiders zich kort voorstellen zodat iedereen nu een naam en een gezicht heeft bij de werkgroepen. Aanvullend zijn er nog vier werkgroepen in het leven geroepen. Zoals voor techniek in het curriculum een werkgroep voor de technische profielen PIE, BWI en M&T, een tweede voor verbreding van techniek in Z&, E&O en HBR, een derde voor vmbo-tl en een vierde werkgroep voor de techniek in het curriculum van de onderbouw. Tot slot is er ook een werkgroep in het leven groepen voor de professionalisering van docenten. Voorstellen sleutelfiguren Dennis sloot af met het voorstellen van de vier STO-projectleiders uit de regio Rijssen-Holten: Marien van Driel namens Jacobus Fruytier, Dirk Nolte namens PiusX en Joke Lankamp namens CSG Reggesteyn. Er komt ook een nieuwe projectleider voor De Waerdenborch. Tot slot lichtte Dennis allerlei procedurele en administratieve processen toe in relatie tot STO, zoals hoe de deelnemers kunnen budgetteren met een goede verantwoording van personele en materiële kosten. MENU

  • Nieuws | STO Twente

    STO TWENTE IN HET NIEUWS ​ MENU NIEUWSBERICHTEN MetaChef showt de ontwikkeling van levensechte 3D lesmodules Het STO Café Sterk Techniekonderwijs Twente vond plaats op 25 oktober bij softwarebedrijf MetaChef, misschien wel één van de meest innovatieve bedrijven in Twente. MetaChef maakt, samen met Het Foodatelier en DiDutch, deel uit van de Digital Food Factory in Enschede. Dit STO Café stond vooral in het teken van het kennismaken met de online mogelijkheden die MetaChef biedt met geavanceerde en interactieve 3D lesmodules voor het onderwijs. > Tips voor gastlessen voor techniekbedrijven op je school Twents Carmel College aan de Potskampstraat in Oldenzaal is al enige tijd succesvol met aftrapmomenten voor technische keuzevakken. In leerjaar 4 hebben leerlingen 4 keuzevakken van elk ongeveer 8 weken. Ieder keuzevak wordt afgetrapt door een bedrijf zoals onlangs in september. In november, december en februari staan de nieuwe aftrapmomenten al gepland. Een technisch bedrijf komt langs en geeft een inspirerende gastles waarbij de handjes direct uit de mouwen gaan. Voor leerlingen, hun docenten en bedrijven is vervolgens duidelijk: Dit keuzevak is van start! Bijvoorbeeld voor het Keuzevak Plaat- en Constructiewerk binnen het profiel PIE gaf het bedrijf Decona op 3 oktober het aftrapmoment in het gerenoveerde PIE-lokaal. De leerlingen leerden hoe ze een eigen mini raceauto konden bouwen. > Nieuwste Workshop HoloLens zet Technolab TCC nog innovatiever op de kaart Het Technolab van Twents Carmel College aan de Potskampstraat in Oldenzaal breidt haar kant-en-klare workshops gestaag uit. Nieuw bijvoorbeeld, sinds september, is de workshop HoloLens. Niet alleen leerzaam voor het basis- en voortgezet onderwijs, maar ook voor de docenten van het Technolab. Al experimenterend leerden zij hoe je de HoloLens zelf programmeert voor een aantrekkelijke workshop voor leerlingen van basisscholen én natuurlijk voor de onderbouw van het TCC zelf. > CT Stork College innoveert met Techniek Tastbaar C.T. Stork College organiseerde op 27 september opnieuw een Techniek Tastbaar. Hun ervaringen met eerdere edities namen zij mee én zij voegden enkele frisse elementen toe. En met succes! Dit artikel zet deze ‘fine tuning’ op een rij, altijd handig voor de andere subregio’s van STO Twente. Of, zoals Tom Blaauwgeers van C.T. Stork College het stelt: “We zijn continu op zoek naar innovatie.” > Ook moderne technologie in Keuzevak Mode en Design Het Noordik in Vroomshoop pakt de verbreding van STO Twente voor de jaren 2025 t/m 2028 nu al voortvarend op. Neem het Keuzevak Mode en Design, enthousiast gegeven door Tine Kieft-Oosterveld. Zij is Teamleider BB/KB en docent Economie & Ondernemen op Het Noordik Vroomshoop. Elke woensdagmiddag zijn vmbo-leerlingen van verschillende vmbo-scholen uit Almelo e.o. bij haar welkom voor het Keuzevak Mode en Design. Wie komt kijken, zal zich verbazen hoeveel techniek en technologie ook hier al wordt ingezet! Tine: “Iedereen heeft wel een boormachine thuis, maar hoe mooi is het dat je, naast die techniek, ook een software gestuurde naaimachine leert bedienen.” > Samen de horloges gelijkzetten tijdens startbijeenkomst STO subregio Rijssen Holten De STO subregio Rijssen-Holten organiseerde op 2 oktober de aftrap voor het Sterk Techniek Onderwijs schooljaar 2024-2025. Voor deze startbijeenkomst stelde Heutink in Nijverdal, leverancier van lesmateriaal, gastvrij haar auditorium ter beschikking. Doel? Terugkijken op STO Twente, kennismaken met elkaar én starten met het plannen voor de nieuwe periode 2025 t/m 2028. > STO TWENTE IN HET NIEUWS Sterk Techniekonderwijs Twente timmert volop aan de weg. Hier ontdekt u actuele nieuwsberichten over onze plannen, activiteiten, ontwikkelingen en nog veel meer. Wilt u actief op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief via communicatie@stotwente.nl MEER BERICHTEN

  • STO Twente | Sterk Techniekonderwijs

    STERK TECHNIEK- ONDERWIJS TWENTE ​ MENU STERK TECHNIEKONDERWIJS STEVIGE IMPULS VOOR TWENTSE VMBO'S Door supersnelle ontwikkelingen in de techniek groeit de vraag naar technisch geschoolden in Twente. Gesteund door het landelijke subsidieprogramma Sterk Techniekonderwijs speelt het Twents technisch vmbo-onderwijs doelgericht in op deze grote uitdaging. Vmbo-scholen slaan handen ineen 19 Twentse vmbo-scholen werken intensief samen binnen het landelijk subsidieprogramma Sterk Techniekonderwijs (2020 – 2023) . Zo ontstond Sterk Techniekonderwijs Twente. Ook het basis- en speciaal onderwijs haken aan evenals opleidingspartners en ROC van Twente. Samen bouwen we hiermee voort op al bestaande regionale samenwerkingen en netwerken. Vanuit een centraal activiteitenplan pakken wij een aantal thema’s regionaal op. Terwijl tegelijkertijd de vijf subregio’s hun eigen accenten kunnen zetten. Deze vijf subregio’s binnen de Regio Twente zijn: Hengelo, Oldenzaal, Enschede, Rijssen/Holten en Almelo ofwel… hoera! LAATSTE NIEUWS MetaChef showt de ontwikkeling van levensechte 3D lesmodules Het STO Café Sterk Techniekonderwijs Twente vond plaats op 25 oktober bij softwarebedrijf MetaChef, misschien wel één van de meest innovatieve bedrijven in Twente. MetaChef maakt, samen met Het Foodatelier en DiDutch, deel uit van de Digital Food Factory in Enschede. Dit STO Café stond vooral in het teken van het kennismaken met de online mogelijkheden die MetaChef biedt met geavanceerde en interactieve 3D lesmodules voor het onderwijs. > Meer dan 2000 leerlingen aan de slag bij eerste editie Techniek Tastbaar Rijssen Holten Op 11 oktober organiseerde de STO subregio Rijssen-Holten haar eerste Techniek Tastbaar. Meer dan 2000 (!) leerlingen van omliggende basisscholen en het voortgezet onderwijs bezochten Techniek Tastbaar. Goed georganiseerd in de gastvrije Kampus in Rijssen door CSG Reggesteyn, De Waerdenborch, Pius X College en Jacobus Fruytier Scholengemeenschap. De meer dan 40 bedrijven, vakscholen en onderwijsinstellingen hadden hun handen vol aan de enthousiaste leerlingen die zich overgaven aan het ene technische proefje na het andere. > Samen de horloges gelijkzetten tijdens startbijeenkomst STO subregio Rijssen Holten De STO subregio Rijssen-Holten organiseerde op 2 oktober de aftrap voor het Sterk Techniek Onderwijs schooljaar 2024-2025. Voor deze startbijeenkomst stelde Heutink in Nijverdal, leverancier van lesmateriaal, gastvrij haar auditorium ter beschikking. Doel? Terugkijken op STO Twente, kennismaken met elkaar én starten met het plannen voor de nieuwe periode 2025 t/m 2028. > CT Stork College innoveert met Techniek Tastbaar C.T. Stork College organiseerde op 27 september opnieuw een Techniek Tastbaar. Hun ervaringen met eerdere edities namen zij mee én zij voegden enkele frisse elementen toe. En met succes! Dit artikel zet deze ‘fine tuning’ op een rij, altijd handig voor de andere subregio’s van STO Twente. Of, zoals Tom Blaauwgeers van C.T. Stork College het stelt: “We zijn continu op zoek naar innovatie.” > Nieuwste Workshop HoloLens zet Technolab TCC nog innovatiever op de kaart Het Technolab van Twents Carmel College aan de Potskampstraat in Oldenzaal breidt haar kant-en-klare workshops gestaag uit. Nieuw bijvoorbeeld, sinds september, is de workshop HoloLens. Niet alleen leerzaam voor het basis- en voortgezet onderwijs, maar ook voor de docenten van het Technolab. Al experimenterend leerden zij hoe je de HoloLens zelf programmeert voor een aantrekkelijke workshop voor leerlingen van basisscholen én natuurlijk voor de onderbouw van het TCC zelf. > Tips voor gastlessen voor techniekbedrijven op je school Twents Carmel College aan de Potskampstraat in Oldenzaal is al enige tijd succesvol met aftrapmomenten voor technische keuzevakken. In leerjaar 4 hebben leerlingen 4 keuzevakken van elk ongeveer 8 weken. Ieder keuzevak wordt afgetrapt door een bedrijf zoals onlangs in september. In november, december en februari staan de nieuwe aftrapmomenten al gepland. Een technisch bedrijf komt langs en geeft een inspirerende gastles waarbij de handjes direct uit de mouwen gaan. Voor leerlingen, hun docenten en bedrijven is vervolgens duidelijk: Dit keuzevak is van start! Bijvoorbeeld voor het Keuzevak Plaat- en Constructiewerk binnen het profiel PIE gaf het bedrijf Decona op 3 oktober het aftrapmoment in het gerenoveerde PIE-lokaal. De leerlingen leerden hoe ze een eigen mini raceauto konden bouwen. > Ook moderne technologie in Keuzevak Mode en Design Het Noordik in Vroomshoop pakt de verbreding van STO Twente voor de jaren 2025 t/m 2028 nu al voortvarend op. Neem het Keuzevak Mode en Design, enthousiast gegeven door Tine Kieft-Oosterveld. Zij is Teamleider BB/KB en docent Economie & Ondernemen op Het Noordik Vroomshoop. Elke woensdagmiddag zijn vmbo-leerlingen van verschillende vmbo-scholen uit Almelo e.o. bij haar welkom voor het Keuzevak Mode en Design. Wie komt kijken, zal zich verbazen hoeveel techniek en technologie ook hier al wordt ingezet! Tine: “Iedereen heeft wel een boormachine thuis, maar hoe mooi is het dat je, naast die techniek, ook een software gestuurde naaimachine leert bedienen.” > TZA Zorgkoffers uitgereikt in STO Twente In september en oktober krijgen de docenten van het profiel Zorg & Welzijn in subregio’s van STO Twente de Zorgkoffer van TZA in bruikleen uitgereikt. TZA is een belangrijke samenwerkingspartner van STO Twente. We namen een kijkje bij de uitreiking en toelichting door Mariëlle Medema op CSG Reggesteyn in Rijssen. In één handige en mobiele koffer putten de scholen nu uit een slimme selectie van zorgtechnologie. Want ook in de sector zorg en welzijn helpt slimme technologie mensen die langer thuis willen blijven wonen. En die technologie leren beheersen start uiteraard al in het vmbo! > Stagemarkt biedt alle kans op laagdrempelige snuffelstages Opnieuw organiseerde SMEOT/ROC van Twente een drukbezochte stagemarkt op dinsdag 24 september 2024. Op de locatie van SMEOT waren naast de eigen BBL ook de BOL-studenten en studenten niveau 4 van de Gieterij welkom. Evenals volwassen zij-instromers en inburgeraars die zich richten op de wereld van de metaalindustrie. Vooral bijzonder vanuit het perspectief van STO Twente was dat ook circa 100 vmbo-leerlingen leerjaar 3 uit Hengelo, Enschede en Almelo e.o. langskwamen voor het zoeken én vinden van een snuffelstage. > MEER NIEUWS

  • Nieuwste Workshop HoloLens zet Technolab TCC nog innovatiever op de kaart

    Nieuwste Workshop HoloLens zet Technolab TCC nog innovatiever op de kaart Het Technolab van Twents Carmel College aan de Potskampstraat in Oldenzaal breidt haar kant-en-klare workshops gestaag uit. Nieuw bijvoorbeeld, sinds september, is de workshop HoloLens. Niet alleen leerzaam voor het basis- en voortgezet onderwijs, maar ook voor de docenten van het Technolab. Al experimenterend leerden zij hoe je de HoloLens zelf programmeert voor een aantrekkelijke workshop voor leerlingen van basisscholen én natuurlijk voor de onderbouw van het TCC zelf. Papieren instructies voortaan overbodig Een HoloLens is een Augmented Reality bril op het hoofd van de leerlingen. Deze plaatst hologrammen in de werkelijke wereld zoals je die ziet door de HoloLens. Stel, je kijkt door de HoloLens naar een bouwplaats. Je ziet dan door de slimme programmering op de x-, y- en x-as allerlei hologrammen die, exact geprojecteerd in de werkelijkheid, aangeven waar je als bouwvakker bijvoorbeeld een kozijn moet plaatsen. De visuele werkelijkheid én wat je technisch daarin moet doen smelten dus perfect samen. Christel: “Een papieren handleiding voor het uitvoeren van technische instructies heb je niet meer nodig, je wordt door het proces geleid met een geprogrammeerde digitale handleiding genaamd Microsoft Dynamics 365 Guides. In het technische beroepenveld zal dit steeds vaker worden toegepast, verwachten wij.” Zelf een echt rijdende quad maken Bjorn: “In de workshop in ons Technolab zetten de leerlingen een echt rijdende quad in elkaar. Dit doen zij met de HoloLens voor hun ogen. Ze zien zowel de onderdelen van de quad, het frame waar ze de onderdelen aan moeten monteren alsook de hologrammen waarmee ze de quad in elkaar monteren. En eenmaal klaar? Dan maken ze daarmee al rijdend een puzzeltocht door de gang langs de technische profielen.” Het Technolab heeft momenteel voor deze workshop de beschikking over twee demontabele quads en HoloLensen. Christel: “Bij de workshop maken we duo’s van leerlingen; twee per quad, dus maximaal twee setjes van twee leerlingen die tegelijkertijd aan een quad werken en vervolgens de puzzeltocht maken. De ene leerling heeft de HoloLens op en de andere leerling van het duo kijkt mee op het grote scherm via casting. Daarop ziet de tweede leerling wat de andere leerling met de HoloLens ook ziet en kan bijvoorbeeld aanwijzingen geven.” Zo draagt deze workshop ook nog eens bij aan teamwork tussen de leerlingen. Aan het einde van de workshop leren de leerlingen de quad ook demonteren zodat alles weer netjes klaarligt voor de volgende leerlingen. Ook goed voor docentenontwikkeling In december zijn de docenten van het Technolab op onderzoek uitgegaan en hebben zij een cursus gevolgd voor de HoloLens. Vervolgens hebben Bjorn en Timo het ontwikkelen van de workshop Hololens opgepakt. Bjorn Klein Gunnewiek: “Ook wij moesten al doende ontdekken hoe je de HoloLens programmeert met Microsoft Dynamics 365 Guides voor deze montageopdracht voor de quad, heel leerzaam. Gewoon zelf uitproberen dus, daar moet je wel de tijd voor nemen.” Ook leerden de docenten van het Technolab hoe zij de beelden en 3D-instructies uit de HoloLens kunnen casten op een groot scherm in het Technolab. Leuk, want zo kunnen andere leerlingen meekijken tijdens het proces en ook daarvan leren. Christel: “Voor deze workshop hebben we nu zelf voor het eerst een eigen digitale handleiding gemaakt. STO Twente staat ook voor docentenontwikkeling en met het ontwikkelen van deze workshop droegen we daar zeker aan bij. De ICT-afdeling was nauw betrokken bij deze ontwikkeling en heeft accounts voor ons aangemaakt en de HoloLenzen gebruiksklaar gemaakt.” MENU

  • CT Stork College innoveert met Techniek Tastbaar

    CT Stork College innoveert met Techniek Tastbaar C.T. Stork College organiseerde op 27 september opnieuw een Techniek Tastbaar. Hun ervaringen met eerdere edities namen zij mee én zij voegden enkele frisse elementen toe. En met succes! Dit artikel zet deze ‘fine tuning’ op een rij, altijd handig voor de andere subregio’s van STO Twente. Of, zoals Tom Blaauwgeers van C.T. Stork College het stelt: “We zijn continu op zoek naar innovatie.” Breder uitzetten onder scholen C.T. Stork College benaderde dit keer meer basisscholen voor een bezoek met hun leerlingen aan Techniek Tastbaar. Alle lopende contacten zijn maximaal ingezet en ook de onderbouw van alle omliggende middelbare scholen werd uitgenodigd. Deze uitnodiging aan het voortgezet onderwijs ging gepaard met het meezenden van de LOB-opdracht zoals de leerlingen van klas 2 die op het C.T. Stork College ook uitvoeren. De uitkomst van de werving? Een nog hogere opkomst dan verleden jaar! Ook schreef het projectteam de dagbladen aan om Techniek Tastbaar extern te promoten, plus de inzet van social media. Een tip: Door samenwerking met Kids4Twente kreeg de uitnodiging een nog groter bereik bij basisscholen. Op zoek naar nieuwe bedrijven C.T. Stork College gelooft in vernieuwing, dus werden ook voor deze editie van Techniek Tastbaar nieuwe bedrijven uitgenodigd. Dat leidde tot circa 10 meer deelnemende bedrijven, met in totaal circa 45 deelnemende bedrijven. Ook heeft C.T. Stork College dit keer ingezet op nog meer afwisselende doe-activiteiten. Eveneens vertegenwoordigden de bedrijven een breed werkveld. Uitgaan van de 7 werelden van techniek De bedrijven werden gezocht en ingedeeld met stands volgens het concept van de 7 werelden van techniek. Naast de LOB-opdracht kregen de leerlingen een stempelkaart mee, ondersteund door kleurstickers in de stands voor de herkenning van deze 7 werelden. Eerder op school waren ze al aan de slag gegaan met de 7 werelden van techniek. Alle 7 werelden moesten worden afgestempeld na een bezoek aan minimaal één van de meerdere bedrijven per wereld. Een mooie en controleerbare garantie dat de leerlingen met minimaal één bedrijf uit elke wereld kennismaakten. Wedstrijdelement Een volle strippenkaart van de 7 werelden van techniek was voor de leerlingen direct ook een lot voor hen om mee te dingen naar een cadeaubon van 100 euro voor spellenspeciaalzaak De Dondersteen in Hengelo. Na inlevering van de volle strippenkaart mochten zij raden hoeveel Lego-steentjes er nodig waren om de ten toon gestelde R2-D2 Star Wars Lego-robot te maken. Overigens, de robot zelf was perfect in elkaar gezet door Jana Siebelink van TriMotion. Koersen op lange termijn Ook wil C. T. Stork College na Techniek Tastbaar voortborduren op het concept van de 7 werelden van techniek. Het plan is dit vervolg te ontwikkelen samen met de basisscholen en onderbouw van de deelnemende middelbare scholen. Ook bedoeld om de relatie te verduurzamen tussen het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Met als verwacht effect dat techniek en technologie veel beter meegenomen worden in de studiekeuzes van de leerlingen, zowel vanuit het po naar het vo als vanuit de onderbouw vo naar de vervolgstudie. Met deze specifieke aanpak van Techniek Tastbaar wil C.T. Stork College aan deze verbreding en verduurzaming bijdragen. MENU

  • Meer dan 2000 leerlingen aan de slag bij eerste editie Techniek Tastbaar Rijssen Holten

    Meer dan 2000 leerlingen aan de slag bij eerste editie Techniek Tastbaar Rijssen Holten Op 11 oktober organiseerde de STO subregio Rijssen-Holten haar eerste Techniek Tastbaar. Meer dan 2000 (!) leerlingen van omliggende basisscholen en het voortgezet onderwijs bezochten Techniek Tastbaar. Goed georganiseerd in de gastvrije Kampus in Rijssen door CSG Reggesteyn, De Waerdenborch, Pius X College en Jacobus Fruytier Scholengemeenschap. De meer dan 40 bedrijven, vakscholen en onderwijsinstellingen hadden hun handen vol aan de enthousiaste leerlingen die zich overgaven aan het ene technische proefje na het andere. Geweldig positieve energie Marcel Vaneker, coördinator Techniek Tastbaar voor de vo scholen “Na een mooie voorbereiding viel vandaag alles op zijn plaats. Wat een geweldige positieve energie! De leerlingen konden allerlei proefjes doen, dingen maken en ervaren wat allemaal techniek is, bijvoorbeeld racen op het circuit van Zandvoort in een simulator, banden verwisselen en zelfs vingerafdrukken onderzoeken. Leerlingen die in de ochtend met hun klas waren geweest, kwamen graag in de middag weer met hun ouders en broertjes en zusjes. Hun handen vol met zelf gemaakte lampen, poppetjes van bouten en moeren, houten kozijntjes en meer gingen de kinderen naar huis.” Grote toeloop slim verdeeld Een slimme zet was om de grote toestroom aan leerlingen te splitsen over meerdere toegangen tot Techniek Tastbaar in de Kampus. Marcel: “Hiermee voorkwamen we te veel gedrang bij de centrale toegang tot de Kampus.” Bijvoorbeeld vanuit de deelnemende basisscholen kwamen maar liefst zo’n 800 leerlingen langs. Ook de organiserende scholen voor voortgezet onderwijs zelf hadden leuke doe-opdrachten voor de leerlingen bedacht. Marcel: “Daarmee laten we zien aan de leerlingen van het bezoekende basisonderwijs dat we ook op het middelbaar onderwijs veel doen aan techniek en technologie.” Alle deelnemende vmbo-scholen hadden leerlingen aangedragen om te helpen bij de catering zoals bij de uitgifte voor koffie, thee en lunch. Zij droegen ter herkenning een speciale polo. Marcel: “Dus ook de leerlingen uit het profiel HBR en Z&W konden in de praktijk ervaring opdoen.” Op naar volgend jaar! Dennis Boshoeve: “Alle bedrijven hadden een activiteit voor de leerlingen in de leeftijd van 10-14 jaar bedacht. Daardoor konden zij zelf ervaren en ontdekken wat er allemaal mogelijk is en of techniek wellicht ook bij hen past. Het liep de hele dag mooi door, en iedereen was razend enthousiast! Ook buiten hadden we bedrijven die zich presenteerden, vooral met het zwaardere materieel. Daarom was het heel fijn dat we goed en droog weer hadden. Speciale dank vanuit de organisatie aan Kampus Rijssen voor de gastvrijheid om dit evenement daar te kunnen organiseren. Op naar volgend jaar met een nieuwe editie!” ROC van Twente en Hogeschool Saxion Het waren niet alleen bedrijven die hun uiterste best deden om techniek en technologie te promoten; bijvoorbeeld ook Hogeschool Saxion had vanuit de afdeling Life Science, Engineering and Design spannende en uitdagende doe-opdrachten bedacht, zoals vliegtuigjes bouwen met behulp van lasersnijden en de leerlingen zelf robotjes over een puzzelparcours laten rijden door programmering. ROC van Twente daagde de leerlingen in haar stand onder andere uit om zelf zogeheten bruisballen te maken. Elke school zet eigen STO-accent Matthijs van de Woestijne, directeur Pius X College uit Rijssen: “In de STO-periode 2024 t/m 2028 haakt ook onze school nauwer aan bij Sterk Techniekonderwijs Twente. We onderschrijven van harte het doel om met elkaar techniekonderwijs beter op de kaart te zetten, daarin werken de vier scholen voor voortgezet onderwijs in de regio Rijssen-Holten nu nauw samen. Natuurlijk heeft elke school haar eigen insteek en beweegredenen. Voor Pius X College is de specifieke ingang dat wij een locatie zijn voor vmbo theoretische leerweg, we zitten minder in de zware techniek, maar meer in de digitale technologie. Dus vanuit ons oogpunt willen wij ons steentje aan STO Twente bijdragen door onze leerlingen kennis te laten maken met specifiek die kant van de techniek. Zo legt elke school binnen Rijssen-Holten haar eigen accent. Tegelijkertijd vullen we elkaar hierin aan en zoeken we de samenwerking.” Neem bijvoorbeeld AKOR… Neem het bedrijf AKOR, ook zij hadden flink uitgepakt. De mensen van AKOR realiseren bouwprojecten op het gebied van wonen, werken, winkelen en restauratie. Zowel in Nederland als internationaal. Het gaat daarbij niet alleen om deskundig bouwen, maar vooral om het met de klant meedenken in (duurzame) oplossingen en planning. Berend Baan van AKOR: “We bouwen voor bedrijven, winkelorganisaties, overheden en particulieren, met als vanouds onder andere de disciplines metselen en timmeren. We dagen onze medewerkers uit om hun passie te vinden en dat is précies wat we hier bij de leerlingen tijdens Techniek Tastbaar ook hopen te doen! We benadrukken daarbij dat je in de techniek én met je hoofd én met je handen werkt. De passie en de energie die hieruit voorkomt, proberen we op de leerlingen over te brengen. We zien dat ze enthousiast worden van onze doe-opdrachten en daar krijgen wij ook weer energie van!” MENU

  • Tips voor gastlessen voor techniekbedrijven op je school

    Tips voor gastlessen voor techniekbedrijven op je school Twents Carmel College aan de Potskampstraat in Oldenzaal is al enige tijd succesvol met aftrapmomenten voor technische keuzevakken. In leerjaar 4 hebben leerlingen 4 keuzevakken van elk ongeveer 8 weken. Ieder keuzevak wordt afgetrapt door een bedrijf zoals onlangs in september. In november, december en februari staan de nieuwe aftrapmomenten al gepland. Een technisch bedrijf komt langs en geeft een inspirerende gastles waarbij de handjes direct uit de mouwen gaan. Voor leerlingen, hun docenten en bedrijven is vervolgens duidelijk: Dit keuzevak is van start! Bijvoorbeeld voor het Keuzevak Plaat- en Constructiewerk binnen het profiel PIE gaf het bedrijf Decona op 3 oktober het aftrapmoment in het gerenoveerde PIE-lokaal. De leerlingen leerden hoe ze een eigen mini raceauto konden bouwen. Decona Decona uit Denekamp is specialist in constructiewerk en apparatenbouw. Zij werken zowel met staal als rvs en aluminium, maar staal en rvs worden het meest verwerkt. Dries Kienhuis was vanuit Decona nauw betrokken bij het aftrapmoment: “Wij zijn actief in sectoren als elektrotechniek, machinebouw, de bouwsector, medisch, voeding en defensie. Wat ons bijzonder maakt? Uiteraard ons hypermoderne machinepark gecombineerd met ambacht. Hiermee streven we ernaar altijd kwaliteit te leveren op het gebied van plaatwerk, in staal, RVS en aluminium, met een hoge mate van flexibiliteit.” Samenwerking moet eerst landen Decona is een partner van STO Twente van het eerste uur. Maurits Westerik is docent PIE bij het Twents Carmel College: “Vanaf de start hebben zij hun medewerking toegezegd. Maar het heeft even geduurd voordat we samen deze samenwerking konden concretiseren. We zien dat het tijd nodig heeft bij techniekbedrijven om bijvoorbeeld aan onze aftrapmomenten mee te willen of te kunnen doen. Vooral bij de grotere techniekbedrijven loopt de beslissing over meerdere schijven. Begrijp mij niet verkeerd: Ze willen allemaal graag, maar om hen uiteindelijk daadwerkelijk in de klas te krijgen voor een aftrapmoment, kost bij de bedrijven toch wel enige tijd. Intern moet het eerst landen. Decona is weliswaar een kleiner techniekbedrijf, maar ook bij hen ging, heel begrijpelijk, het dagelijkse werk voor. Tegelijkertijd was er de wil om zich voor ieder initiatief waarbij techniek op de kaart wordt in te zetten, inderdaad ook voor STO Twente. Maar het ontbrak Decona gewoon aan tijd en mankracht.” De juiste persoon is van belang Maurits heeft al langer een goede band met Decona, ook vanwege de stagiaires die er vanuit Twents Carmel College lopen: “Tijdens gesprekken aan tafel over onze stagiaires gooide ik ook altijd een balletje op over hun deelname aan onze aftrapmomenten. Uiteindelijk kwam onze wens tot samenwerking intern bij Decona bij de juiste persoon, die hebben we uitgenodigd in ons technieklokaal, en toen was de samenwerking rond.” Het maakt heel erg uit wie je in een techniekbedrijf benadert voor een samenwerking, benadrukt Maurits: “Als iemand zegt dat er geen tijd voor is, dan is het goed om uit te pluizen wie dat is. Ook kan het gebeuren dat er wel een samenwerking is, maar dat die door een personeelswisseling even op een laag pitje is komen te staan. Houd dat soort wisselingen dus in de gaten. Warm contact houden is belangrijk. Naar bedrijven toegaan, vragen stellen, en jezelf gewoon geregeld laten zien. Start op de werkvloer Een advies van Maurits om een samenwerking met een bedrijf aan te gaan, is om contact te zoeken met de werkplaats: “Het kan zomaar zijn dat een operator aan een machine, of een werkvoorbereider of voorman op een bouwplaats, het belang van samenwerking inziet. Vanuit die praktische laag in een bedrijf kun je het balletje voor samenwerking met het onderwijs omhoog aan het rollen krijgen.” Maurits merkt ook dat bedrijven die vaker een aftrapmoment geven hier een tijdbesparende routine in krijgen: “Daardoor kost het aan hun zijde ook veel minder voorbereiding.” Grondige voorbereiding Maurits heeft heel veel bewondering voor hoe Decona het aftrapmoment heeft samengesteld en uitgevoerd: “Echt fantastisch! In de aanloop hebben we een aantal keer gemaild, ook heb ik Decona ons lesmateriaal gemaild. Ik kan het vooraf toezenden van dit lesmateriaal aan het bedrijf dat een aftrapmoment voorbereidt aanraden. Zo konden zij doorgronden wat onze leerlingen leren bij het Keuzevak Plaat- en Constructiewerk binnen het profiel PIE. Je kan niet op voorhand aannemen dat zij dat allemaal vanzelf weten.” Het aftrapmoment werd gegeven aan vierdejaars leerlingen die al bewust hebben gekozen voor de leerlijn metaaltechniek. Daaronder valt dan ook het Keuzevak Plaat- en Constructiewerk. Maurits: “Voor een toepassingswerkstuk leverden zij perfect voorbereide montagesets aan voor een miniraceauto, een idee van Decona zelf, voorbereid in hun eigen werkplaats. Ook vroegen zij op voorhand de namen van de deelnemende leerlingen op, daarmee voorzagen zij het plaatwerk alvast van hun naam, een mooi gebaar.” De in totaal 25 montagepakketjes werden onder begeleiding van Decona, en uiteraard de docenten Maurits Westerik en Jos van Helden, in elkaar gezet. Tip: Nodig bedrijven eerst uit op je school Maurits: “Vergeet niet, het is voor een bedrijf best spannend om ineens de leerlingen voor zich te krijgen in een aftrapmoment. In onze handleiding voor de bedrijven voor de aftrap van keuzevakken geef ik het advies om als docent niet alleen naar het bedrijf te gaan, maar het bedrijf ook op school uit te nodigen. Ze proeven dan de sfeer en zien vooraf concreet het klaslokaal waarin zij hun aftrapmoment gaan verzorgen. Bedrijven geef ik dan de tip dat wij, als docenten, eerst het bedrijf introduceren en aan de leerlingen vertellen wat zij gaan bijdragen aan het aftrapmoment. Daarna geef ik het woord aan het gastbedrijf zelf.” Geslaagde aftrap Goed nieuws: De leerlingen slaagden er allemaal in de montagesets voor de miniraceauto in elkaar te zetten. Maurits: “En ze wilden ook allemaal vol trots hun werkstuk mee naar huis nemen, bijvoorbeeld om hun prestatie aan hun vrienden te tonen. Het aantal montagesets was precies afgestemd op het aantal leerlingen, en een deelnemend meisje schonk haar exemplaar aan ons PIE lokaal als voorbeeld voor toekomstige leerlingen, gaaf toch?” Reactie Decona Dries Kienhuis: “Een aftrapmoment geven was nieuw voor ons. De voorbereiding kostte ons veel tijd, vooral het voorbereiden van de modulaire Formule 1 auto. Zelf ging ik ook mee voor het aftrapmoment. Het liep als vanzelf, alsof je met de leerlingen in onze werkplaats staat en een praktische instructie geeft. Wij stonden bij de CNC kantbank zodat de leerlingen onder onze begeleiding een onderdeel konden buigen. Na die start gingen ze hun eigen weg en kwamen ze bij ons terug als ze ergens mee zaten. De auto zelf was tamelijk uitdagend en niet zo heel simpel om in elkaar te zetten.” Decona heeft meerdere mbo’ers in dienst die ooit op het technisch vmbo zijn gestart. Dries: “Het aftrapmoment gaf ik samen met mijn neef en hij heeft op het TCC gezeten, dus dan zie je hoe het kan lopen als je de jeugd interesseert voor techniek!” Een ander effect van het aftrapmoment is dat de leerlingen Decona nu kennen. Dries: “Ook zijn we stagebedrijf. Die optelsom van een stage en dit aftrapmoment heeft hopelijk het effect dat ze ook in hun verdere loopbaan aan ons denken.” Heeft Dries een advies voor andere techniekbedrijven die ook een aftrapmoment willen geven? “Verwacht niet dat het een echte, traditionele les is met een docent voor de klas. Je werkt met de leerlingen samen alsof zij stage bij je lopen!” Oproep! Maurits: “Doordat we al een tijdje de aftrapmomenten laten uitvoeren door bedrijven, is er ook altijd ruimte voor vernieuwing. We zijn altijd opzoek naar nieuwe bedrijven om aftrapmoment te organiseren. Interesse? Neem gerust contact op. MENU

  • Ook moderne technologie in Keuzevak Mode en Design

    Ook moderne technologie in Keuzevak Mode en Design Het Noordik in Vroomshoop pakt de verbreding van STO Twente voor de jaren 2025 t/m 2028 nu al voortvarend op. Neem het Keuzevak Mode en Design, enthousiast gegeven door Tine Kieft-Oosterveld. Zij is Teamleider BB/KB en docent Economie & Ondernemen op Het Noordik Vroomshoop. Elke woensdagmiddag zijn vmbo-leerlingen van verschillende vmbo-scholen uit Almelo e.o. bij haar welkom voor het Keuzevak Mode en Design. Wie komt kijken, zal zich verbazen hoeveel techniek en technologie ook hier al wordt ingezet! Tine: “Iedereen heeft wel een boormachine thuis, maar hoe mooi is het dat je, naast die techniek, ook een software gestuurde naaimachine leert bedienen.” Technologie achter naaimachines Tine: “In tien weken leren de leerling enorm veel. Een groepje leerlingen van het Zone.college leert werken met een naaimachine om uiteindelijk een tas naaien. Dankzij STO Almelo e.o. hebben we goede en moderne naaimachines kunnen aanschaffen. Met nieuwe software, displays en touchscreens. Vroeger hadden veel moeders een naaimachine in huis en kregen hun kinderen dit vanzelf mee. Nu merk ik dat veel minder leerlingen thuis een naaimachine hebben, dus is het mooi dat zij tijdens het Keuzevak Mode en Design ook deze technologie onder de knie krijgen. Al doende leren Tijdens het keuzevak leren leerlingen naaimachine bedienen, over verschillende naaitechnieken, hoe een draad wordt ingeregen, hoe de onderdraad erin zit en hoe de spoeltjes werken.” Het praktische is dat de leerlingen alle toegepaste technologie niet apart leren, maar al doende tijdens de tien lessen van het Keuzevak Mode en Design. Tine: “Dát is de kracht, want als je deze leerlingen eerst de opdracht geeft om de complexe handleiding voor de naaimachine door te akkeren, dan werkt het niet. Ook leren ze door het zelf te doen hoe ze technische problemen met de naaimachine zoveel mogelijk zelf kunnen oplossen.” Zelf op ontdekkingstocht De leerlingen ontdekken de werking van de naaimachines zelf, leren van elkaar en krijgen ondersteuning met een instructiefilmpje en uiteraard van Tine: “In de tien weken van dit keuzevak werken ze toe naar het daadwerkelijk maken van een zelfontworpen kledingstuk. Ze ontwerpen het, leren de patroondelen overnemen en het kledingstuk daadwerkelijk maken. Uiteraard is ook hierin de toepassing van de naaimachines onmisbaar.” Het keuzevak ziet het breed, want de leerlingen kopen de stoffen en fournituren zoals band, lint, knopen, ritssluitingen en elastiek ook in en maken een kostprijsberekening van hun kledingstuk. Meer technologie Een andere technologie die in het lokaal van E&O voor de leerlingen klaarstaat zijn zogeheten lockers. Tine: “Hiermee leren de leerlingen in één stap snijden, naaien en afwerken. De locksteken die deze machines maken leveren een professionele look op voor je kledingstuk. De leerlingen leren met deze technologie de naad in een onderhanden kledingstuk af te snijden, waardoor je direct een mooi toonbare afwerking krijgt. Lock-machines worden gebruikt in de confectiesector, dus wat ze hier leren bedienen kunnen ze later zomaar in het beroepenveld tegenkomen.” Natuurlijk leren de leerlingen ook omgaan met strijkijzers om hun uiteindelijke kledingstuk perfect te persen. Een andere techniek is dat ze leren vlieseline te verwerken voor de versteviging van hun kledingstuk. Ook handig: In het praktijklokaal staat dankzij STO Almelo e.o. ook al een Cricut maker: een slimme snijmachine waarmee bepaalde vormen van textiel zijn te bedrukken. Wel heeft Tine nog een technologische wens: “Het zou fantastisch zijn om een borduurmachine aan te kunnen schaffen. Ook krijgen we een Technolab tegenover ons lokaal, dus hoe mooi is het dat we straks daar een green screen hebben waarmee de leerlingen een professionele promofilm kunnen maken van hun kledingstuk!” Wereld achter materialen ontdekken Tot slot benadrukt Tine het accent op duurzaamheid tijdens de tien lessen van het Keuzevak Mode en Design: “We bereiden de leerlingen voor op een werkveld met zo min mogelijk fast fashion. Met andere woorden: We leren ze ook reparatietechnieken, want je hoeft niet alles weg te gooien als het stuk is. Ook leren ze waar de stoffen die zij gebruiken eigenlijk vandaan komen en welke techniek en technologie daar weer achter zit.” Tine wil hiermee maar aangeven dat er achter mode en design veel meer zit, ook op het vlak van techniek, dan buitenstaanders soms denken. Overigens, waar STO Twente graag ziet dat er meer meiden voor techniek kiezen, is het bij het Keuzevak Mode en Design juist andersom. Tine: “Hier zouden wel meer jongens voor mogen kiezen.” Wat als de leerlingen de smaak te pakken krijgen en door willen stromen in de mode en design naar ROC van Twente? Tine: “Dan is er de mbo-opleiding Fashion Designer en Fashion Tailor op niveau 3 en 4.” MENU

  • Canisius maakt praktisch werk van Keuzevak Duurzame Energie

    Canisius maakt praktisch werk van Keuzevak Duurzame Energie In Nederland groeit de behoefte aan jong technisch talent dat alle oplossingen voor duurzame energie kan helpen ontwerpen en daadwerkelijk installeren. Ook in Tubbergen en omgeving is hier veel werk in, van bouw tot en met installatietechniek. Reden genoeg voor het Canisius in Tubbergen om het Keuzevak Duurzame Energie te introduceren. Ook hier is de samenwerking gezocht met het lokale bedrijfsleven, dé kracht van STO Almelo en omstreken. TDI Techniek in Reutum Voor het Keuzevak Duurzame Energie werkt het Canisius in Tubbergen samen met TDI Techniek in Reutum. Dit installatiebedrijf is actief met onder andere warmtepompen en zonneboilers. De leerlingen die dit keuzevak volgen gaan in totaal zeven keer naar TDI toe. Veelzijdige kennismaking De eerste van de zeven bezoeken stond in het teken van veiligheid. Vervolgens maakten de leerlingen kennis met uitdagende onderwerpen, zoals technisch tekenen. Een van de opdrachten was ook het monteren van zonnepanelen. Dat lijkt misschien eenvoudig, maar moet aan veel regels voldoen. Leerlingen leerden hoe zij met een speciaal digitaal programma over de montage van zonenpanelen. Hoe ze deze bijvoorbeeld het beste op het dak van hun eigen huis konden monteren. Na deze opdracht werden de handen uit de mouwen gestoken en werden hun technische tekeningen werkelijkheid: leerlingen gingen daadwerkelijk zonnepanelen monteren. Daarbij kregen ze uitleg over de rol van een omvormer en hoe je deze aan moet sluiten op de zonnepanelen. Aan de slag in de praktijk Naast de opdrachten bij TDI gaan de leerlingen ook op bezoek bij een klant in Tubbergen: een gemeenschapsgebouw. Hier hebben ze met een infraroodcamera zelf bekeken hoe goed het gebouw was geïsoleerd. Samen werd besproken hoe ze de isolatie van het gebouw konden verbeteren. Daarnaast hebben de leerlingen gekeken naar het aansluiten van warmtepompen en zonneboilers. Afsluiting met doorkijkje naar toekomst Op 25 juni is het keuzevak Duurzame Energie afgesloten met een theorietoets. DE ouders werden daarna later op de middag uitgenodigd en kregen uitleg van Tom Droste zelf over het keuzevak. Van het filmpje dat is gemaakt tijdens het keuzevak hebben we ze de preview laten zien. Ook kregen uitleg van IW over vervolgmogelijkheden in dit vak. Ook opleider IW was uitgenodigd. Deze mbo-opleider is gevestigd in het Techniekhuis Twente en gespecialiseerd in installatietechnische opleidingen. Leo Benneker van IW gaf op 25 juni een praktische uitleg over alle mogelijkheden die er zijn voor vmbo-leerlingen als zij door willen studeren binnen duurzame energie in relatie tot installatietechniek. Onderdeel van standaard aanbod De eerste ronde van dit keuzevak is zo goed bevallen, dat het onderdeel wordt van het standaard aanbod van STO Almelo e.o. Een groep leerlingen van ook het Alma College, het Noordik Vroomshoop en Vriezenveen en het Zone.college krijgt dan de kans om duurzame energie te ontdekken. Het wordt vanaf komend schooljaar ook extern aangeboden binnen Almelo e.o. Er staat weer een grote groep klaar vanuit het Alma en Noordik Vroomshoop om dit keuzevak te volgen. MENU

  • We zijn vertrokken vanuit een stevig organisatiefundament

    We zijn vertrokken vanuit een stevig organisatiefundament Jan van der Meij is directeur van het Alma College. Recent volgde hij Patric Wigman op als regioleider STO Almelo en omstreken. Een mooi moment om terug én vooruit te blikken door de bril van Sterk Techniekonderwijs: “We werken consequent toe naar één organisatie voor STO Almelo e.o. waarin alle deelnemers collega’s van elkaar zijn, van onderwijs tot en met bedrijven.” Direct betrokken Jan is al vanaf de allereerste planvorming in 2019 betrokken bij STO Twente: “Vanaf de start heb ik de rol van aanjager vervuld. Eerst als directeur van het vmbo, praktijkonderwijs en isk van Het Erasmus. Sinds drie jaar zijn de vmbo-afdelingen van Het Noordik, Pius X College en Het Erasmus één school geworden: het Alma College. Die bundeling heeft het voor STO makkelijker gemaakt. De techniekdocenten van drie scholen werden directe collega’s en dit maakte de overleglijnen efficiënter.” Gelijkwaardige plek voor andersoortig onderwijs Jan: “Gelukkig doen alle vmbo-scholen in onze subregio mee, evenals praktijk- en speciaal onderwijs: Het Noordik Vriezenveen, Het Noordik Vroomshoop, Canisius Tubbergen, Zone.college, Het Erasmus praktijkonderwijs en het Omnis College. Hoewel de laatste drie formeel niet vallen onder de subsidieregeling hebben we al bij de start besloten hen een gelijkwaardige plek in onze subregio te geven. Daarmee is onze subregio best complex.” Koersen op één duidelijk herkenbare STO-organisatie Hoe houdt deze subregio alle kikkers in de kruiwagen? Jan: “Bij de start van STO Almelo e.o. hebben we veel tijd en energie gestoken om er eerst één duidelijk herkenbare STO-organisatie van te maken. Alle deelnemende scholen hebben onder begeleiding van onze externe projectleiding eerst goed nagedacht over de vereiste organisatiestructuur, bijbehorende rollen en passende regiovisie. Daarmee ontwikkelden we een gezamenlijke stip op de horizon en een gezamenlijke taal. Het vinden van die juiste organisatiestructuur is echt zoeken geweest, maar we kwamen eruit. De belangrijkste kenmerken? De directeuren noemen we de externe aanjagers voor het STO-project met vooral de blik naar buiten. Daarbij werken we met een ring met interne aanjagers met meer de blik naar binnen. Met als kernopdracht de activiteiten uit te voeren en goed samen te brengen, plus het organiseren van een passende personele bezetting op alle scholen.” Vernieuwde focus op bedrijven Jan noemt ook het belang van samenwerken met de bedrijven in de regio: “Samen met de bedrijven hebben we in 2024 heel nadrukkelijk onze visie en rol uit de eerste tranche herzien. Voor de tweede periode (2025 t/m 2028) willen we meer dan voorheen dat bedrijven deel uit maken van onze organisatie. Een grote uitdaging, waarbij we expliciet zeggen dat we STO Almelo e.o. niet alleen met de scholen doen, maar écht samen met de bedrijven. We doen dit door de bedrijven als teamleden in de activiteiten op te nemen: bedrijven denken actief mee. We hebben de opdracht om nadrukkelijk samen te werken tussen alle subregio’s in Twente.” Trage start inmiddels succesvol ingelopen Door de lange voorbereidingstijd leek het in het begin of er in de subregio Almelo e.o. niet zoveel concreets gebeurde, terwijl andere subegio’s direct met tastbare activiteiten aan de slag gingen zoals het bouwen van Technolabs en het verzorgen van masterclasses. Jan: “Bij ons kwam dat net wat langzamer op gang. We wilden elkaar eerst goed leren kennen én heel goed nadenken over hoe we het beste konden samenwerken, met als doel feitelijk één STO-organisatie. Die ogenschijnlijke trage start hebben we vervolgens volledig ingelopen met gevarieerde activiteiten. De programmaleiding van STO Twente heeft dit ook gezien en liet ons recent weten dat we het hartstikke goed doen. Tot nu toe hebben we met vijf strategielijnen gewerkt. Die waren gericht op de doelgroepen po, mbo en bedrijven." Onderscheidende activiteiten De subregio Almelo e.o. wist enkele onderscheidende activiteiten te bedenken en tot uitvoer te brengen. Jan: “Alle deelnemende scholen hebben de woensdagmiddag vrijgemaakt om leerlingen de kans te geven op elkaars scholen keuzevakken te volgen. We geven hiermee bijvoorbeeld de PRO-leerlingen de kans om letterlijk met het vmbo kennis te maken. Dat is heel goed voor hun beeldvorming en ontwikkeling. Je zou kunnen zeggen dat we met deze STO-activiteit ook een algemeen maatschappelijk doel dienen.” Ook biedt de subregio Almelo e.o. eigen trainingen aan voor docenten om de nieuwe technologie die zij aan hun leerlingen presenteren eerst zelf te leren doorgronden. Planvorming 2025 t/m 2028 De plannen voor 2025 t/m 2028 haken in op de vernieuwde uitgangspunten voor STO landelijk. Jan: “Daar zijn we zelfs mondjesmaat al mee begonnen zoals de verbreding van de deelnemende profielen. We betrekken inmiddels al Zorg & Welzijn en introduceerden in september het keuzevak Mode en Design; ook hierin worden techniek en technologie toegepast.” Wel constateert Jan met zijn collega’s dat je de nieuwe STO-periode niet inkleurt met een één-op-één doorzetting van bestaande activiteiten: “We zien in dat we hier en daar toch nog bepaalde accenten moeten leggen en in deze fase bevinden we ons momenteel. Als we hierin wellicht iets afwijken van de reguliere aanpak van STO zullen we dit goed onderbouwen.” Meer directe koppeling Ook nieuw zal zijn dat Almelo e.o. de structuur van haar eigen STO-organisatie gaat koppelen aan de vier aangepaste doelstellingen vanuit STO voor de komende projectperiode. Jan: “We verbinden heel zichtbaar de externe aanjagers aan de vier doelstellingen. In de eerste periode was die koppeling minder zichtbaar voor de buitenwereld. Hiermee maken we naar buiten toe meer helder dat de subregio Almelo e.o. georganiseerd is conform de doelstellingen van STO Twente.” Jan benadrukt nog een groot voordeel van deze organisatorische aanpassingen: “Hiermee bereiden we ons ook voor op een belangrijke doelstelling van STO, namelijk de structurele inbedding voor na 2028 van alles wat we realiseren met STO Almelo en omstreken.” Bijstelling naamgeving De subregio hanteert sinds kort weer nadrukkelijk de naam STO Almelo en omstreken. Jan: “In de vorige projectperiode leek het een goed idee om onze visie de eerdere ondertitel ‘Baanbrekend Leren’ als merknaam voor de subregio te gebruiken. Daarmee raakten we echter onze zichtbaarheid als STO-organisatie kwijt en liepen we het risico de aansluiting te missen.” Gevoel van concurrentie is weg Tot slot deelt Jan het best bewaarde STO-geheim van de subregio Almelo en omstreken. Jan: “Het kost inzet en tijd, maar het is ons gelukt om de voorheen concurrerende vmbo-scholen te verenigen in een gezamenlijk STO-project. Die focus behouden we ook; we doen dit samen om techniek en technologie te versterken en de leerlingen te behouden voor de regio. We hebben bereikt dat alle deelnemers aan de subregio Almelo en omstreken hierin een gezamenlijke verantwoordelijkheid ervaren. Natuurlijk, soms speelt de neiging op om iets vanuit je eigen school te doen, maar dan houden we elkaar daarin scherp.” MENU

Zoek

bottom of page